Historiasta nykypäivään

Urheiluseuratoiminta lähti Ruokolahdella käyntiin viime vuosisadan alussa, jolloin alettiin perustaa pieniä kyläseuroja eri puolille pitäjää. Myös suojeluskunnalla, raittiusyhdistyksillä, maamies- ja nuorisoseuroilla oli urheilutoimintaa. Kolmekymmenluvun alkaessa havaittiin, että pitäjässä tarvitaan yhtenäinen ja erillinen urheiluseura.

Suurkisoihin osallistunut Tarkkolan osasto vuonna 1947.

Urheiluseurahankkeesta innostuneet Iivari Keltasen ja Tatu Eskelisen puuhaamana 10.9.1933 pidettiin Ruokolahden Rajun perustava kokous. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Iivari Keltanen sekä kyläosastojen edustajista muodostunut johtokunta.

Kyläosastoja perustettiin useita. Pohjalankilan, Rasilan ja Virmutjoen kyläosastot perustettiin vuonna 1933, jonka jälkeen oman kyläosasto perustetiin lähes jokaiseen Ruokolahden kylään.

Rajun Arvi Sikiö Kosicen maratonila vuonna 1963.

Ensimmäisiä lajeja seurassa olivat yleisurheilu, hiihto, pesäpallo ja voimistelu, joista hiihto oli seuran vahvimpia lajeja. Sota-aikana seuratyö, mutta rauhan palattua seuratoiminta virisi jälleen käyntiin. 1950-luvulla seuran yleisurheilutoiminta oli vahvaa jäsenmäärä oli noussut yli tuhanteen.

Kyläosastojen välillä kilpailtiin kiertopalkinnoista yleisurheilussa, hiihdossa ja pesäpallossa sekä seuranmestaruuskisoissa.

Rajun voimistelijoita seuran 50-vuotis juhlissa vuonna 1983.

Vastuu urheilutoiminnasta on vuosien saatossa siirtynyt kyläosastoilta lajijaostoille. Yleisurheilu, hiihto, ampumahiihto ja jalkapallo ovat kukin vuorollaan olleet seuran menestyksekkäimpiä tai harrastajamääriltään suurimpia lajeja. Nykyään suurimmat lajit ovat lentopallo ja salibandy.

Tekstin lähde: Ruokolahden Raju 60 v, toimittanut Sulo Siitonen

Kuvien lähde: Ruokolahden Raju 50 v, Ruokolahtelaisen erikoisnumero marraskuulta 1983